تحلیل آسوشیتدپرس از تاثیر منفی مرگ هوگوچاوز بر بازار جهانی نفت
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس روزشنبه درتحلیلی از هوستون به تاثیر احتمالی درگذشت هوگو چاوز رییس جمهوری فقید ونزوئلا بر قیمت جهانی نفت پرداخت.

این خبرگزاری نوشت مرگ چاوز بعنوان رییس جمهوری کشوری با دومین ذخیره نفتی بزرگ جهان،فقط درکوتاه مدت می تواند برکاهش قیمت جهانی این ماده سوختی تاثیر بگذارد،ولی در بلند مدت منجر به افزایش آن خواهد شد.

به نوشته آسوشیتدپرس،از آنجایی که تولید داخلی نفت در عصر چاوز با کاهش شدید روبرو بود،صادرات این محصول نیز به نصف تقلیل یافته بود.

اما مرگ روز سه شنبه وی به عنوان رییس جمهور کشوری که عضو اوپک و دومین ذخیره نفتی جهان را داراست، در کوتاه مدت بی ثباتی سیاسی را در در این کشور در پی خواهد داشت که به آشفتگی بیشتر در صنعت نفت جهان خواهد انجامید.

به اعتقاد تحلیلگران، حتی در بهترین شرایط نیز سالها طول می کشد تولید و صادرات نفت ونزوئلا افزایش یابد و در این حالت هر دولتی هم که در آن کشور سرکار بیاید بطور قطع باید از انگیزه اقتصادی بسیار قوی برای در اولویت قراردادن افزایش تولید و صادرات نفت برخوردار باشد.

بطور مثال صادرات نفت ونزوئلا در سال 2000 از سه میلیون بشکه در روز تا 7/1میلیون بشکه در سال 2011 روزانه کاهش داشته است.

دربخشی ازتحلیل خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته شد:چاوز باوجود تکیه بسیار زیاد بردرآمدهای نفتی کشورش برای تامین بودجه برنامه های اقتصادی خود،تقریبا بخش کمی از آن را برای بهره برداری از میدان های نفتی جدید و جایگزینی آن بامیدان های استفاده شده،بکار برده بود.

در عین حال هیچ نشانی هم از تمایل شرکت ملی نفت آن کشور بر ای دعوت از سرمایه گذاران خارجی بیشتر برای سرمایه گذاری در صنعت نفت و افزایش درآمدهای جدید در این بخش تولید کشور وجود ندارد.

اما خود چاوز با در پیش گرفتن سیاست نوسانی در جهت گیری شرکت ملی نفت کشورش،ثابت کرده بود که با مرگ او این جهت گیری شدیدا تغییر خواهد کرد.

ˈدانیل یرگینˈمولف کتابی در زمینه سیاست های انرژی جهانی که برنده جایزه پولیتزر نیز شد در این خصوص گفت:درغیبت شخصیت کارزیماتیک چاوز و قدرت نفوذ او هنوز مشخص نیست که خلف او چقدر بتواندنظامی راکه او در آن کشور پایه گذاری کرده بود حفظ و ادامه دهد.

به همین دلیل نارضایتی ها در ونزوئلا موجب کاهش قیمت نفت در دهه 1990 و پیروزی چاوز در انتخابات آن سال شده بود.

به اعتقاد یرگین، قیمت بالای نفت به چاوز کمک کرد تا او بتواند با تامین بودجه برنامه های اقتصادی عامه پسند خود را در داخل و یافتن همپیمانان منطقه ای از طریق اعطای برخی تخفیف ها به آنها، قدرت خود را در داخل کشور و منطقه به خوبی تحکیم بخشد.

اما در عین حال پرهیز او برای سرمایه گذاری مجدد در صنعت نفت و بروز اعتصاب در سال 2002 در شرکت ملی نفت موجب شده بود این شرکت برخی از بهترین استعدادهای خود را از دست داده و در نهایت مهم ترین صنعت این کشور با رکود مواجه شود.

چاوز حتی برخی از منابع نفت و گاز تحت مالکیت شرکت های بین المللی همچون اگزان موبیل را نیز ملی اعلام کرده بود تا از این طریق بتواند سهم شرکت ملی نفت کشورش را به بالاترین حد در طرح های اقتصادی کشور برساند.

به همین دلیل هم بود که شرکت اگزان و برخی دیگر از شرکت های بین المللی ناگزیر به ترک این کشور شدند در نتیجه دسترسی این کشور به فناوری های نفت و گاز و تخصص های مرتبط با این صنعت نیز کمتر و کمتر شد.

بطورمثالˈسیتگوˈکه شعبه آمریکایی شرکت اگزان در ونزوئلا بود و پالایشگاه هایی هم در تگزاس، لوئیزیانا و ایلی نوی آمریکا داشت، قادر بود نفت این کشور را از طریق هزاران پمپ بنزین در آمریکا و سراسر جهان به فروش برساند.

حتی چاوز با کمک همین سیتگو بود که توانسته بود طی یک برنامه ویژه حمایتی، سوخت مصرفی بسیاری از خانواده های فقیر آمریکایی را تامین کند و از این طریق بتواند سیاست های فقرزدایی دولت واشنگتن را به باد انتقاد بگیرد.

از این رو بازارجهانی نفت هنوز دربرابر خبر مرگ چاوز سکوت اختیار کرده است به همین دلیل هم هست که قیمت جهانی نفت در بازار الکترونیکی آن با کمی افزیش تا 05/91 دلار در بشکه نیز رسید.

نویسنده تحلیل خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآورشدکه قیمت نفت درست هشت برابر قیمت 14 سال قبل یعنی زمانی که چاوز قدرت را در کشورش به دست گرفت،است.

تحلیلگران اقتصادجهانی نفت معتقدندکه تولید نفت ونزوئلا با مرگ چاوز در کوتاه مدت بیش از این کاهش خواهد یافت چراکه مدیریت شرکت ملی نفت آن کشور هنوز درکسب رهنمودهای لازم برای سیاستگزاری تولید و صادرات نفت از سوی دولت انتقالی آن سردرگم و بلاتکلیف است.

البته عرضه نفت ونزوئلا مدت هاست که رو به افول گذاشته است از این رو تجار نفت جهان چندان نگران رکود بیشتر بازار نفت ونزوئلا هم نیستند .

از طرف دیگر ˈسارا لادیسلاوˈ سردبیر مشترک برنامه انرژی و امنیت ملی مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی آمریکا (سی آی اس آی) معتقد است که این امر (یعنی افت بازار نفت ونزوئلا) با بروز احتمالی بی ثباتی موقت ناشی از رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آن چندان تاثیری بر بازار تقاضای نفت آن کشور در جهان نخواهد داشت.

به اعتقاد او، ناآرامی ها فراگیر و اغتشاش گسترده و سنگین ونزوئلا به راحتی موجب افت شدید صادرات نفت آن کشور و بالا رفتن قیمت انرژی در جهان خواهد شد.

بنابراین،بروز بی ثباتی سیاسی چندی پیش در ونزوئلا (در پی وخیم ترشدن وضعیت بیماری چاوز) کشورهایی چون روسیه، چین و هند را که قبلا در صنعت نفت آن کشور سرمایه گذاری کرده بودند،دچار تردید و بلاتکلیفی کرده بود.

به همین دلیل اگر دولت جدید زود پا بگیرد، بعید نیست صنعت نفت آن کشور نیز هرچه سریعتر ترمیم یافته و بتواند شرایط ناگوار اقتصادی را بهبود بخشد.

زیرا با وجود آنکه ونزوئلا نفت خام زیادی صادر می کند ولی پالایشگاه های آن کشور به قدری ضعیف هستند که این کشور ناگزیر است بخش اعظم سوخت مصرف داخلی خود را از کشورهایی چون آمریکا و برخی کشورهای دیگر وارد کند.

تامین این میزان سوخت وارداتی نیز برای دولت بسیار گران تمام می شود زیرا دولت بابت این سوخت یارانه های زیادی به ملت خود می پردازد.

به گفته ˈجیسون بوردوفˈ مدیر مرکز سیاست جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا،از آنجایی که هر ونزوئلایی فقط چند سنت بابت خرید هرگالن سوخت می پردازد دولت این کشور سالانه 25 میلیون دلار برای همین منظور به ملتش یارانه می پردازد.

به اعتقاد وی،افزایش تولیدنفت و صادرات می تواند لطف و کمک بزرگی به دولت و ملت آن بشمار آید به ویژه اینکه استعداد و قابلیت های عرضه نفت ونزوئلابه بازار انرژی جهان کم هم نیست.




March 10th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی